Wat is overtraining

Geplaatst op

Overtraining
Overtraining. Veel sporters krijgen er vroeg of laat mee te maken. En niet alleen professionals. Herstel bij overtraining duurt soms wel enkele jaren. Zorg dus dat je op tijd de symptomen herkent van overtraining. Rust en het goed afstemmen van trainingen is de beste behandelmethode. Door het dagelijks bijhouden van een trainingslogboek kan je overtraining voorkomen als sporter.

Wat is overtraining?
Door te trainen wil je een betere sporter worden. Na een training heb je echter tijd nodig om te herstellen van de inspanning. Je lichaam wordt dan geprikkeld om een nieuw evenwicht te zoeken. Rust zorgt ervoor dat het evenwicht wordt hersteld. Vaak herstelt je lichaam zich tijdens een rustperiode iets meer dan eigenlijk nodig is. Dit zorgt er na verloop van tijd voor dat je lichaam sterker wordt en beter gaat presteren. We noemen dit supercompensatie

Supercompensatie
Om supercompensatie te bereiken moet je lichaam na een training precies voldoende rust krijgen om te herstellen. Zit er teveel tijd tussen je trainingen, dan wordt het effect van supercompensatie minder of verdwijnt. Als je te snel weer gaat trainen, duurt het herstel langer. Dit kan uiteindelijk leiden tot overtraining. Maar door op het juiste moment weer te gaan trainen, wordt je steeds sterker en beter en stijgen je prestaties. Bij een optimale training is de inspanning die je verricht tijdens de training en het herstel ervan dus in balans. Plan dus niet alleen je trainingen goed in, maar ook je rustmomenten.

Overreaching of overtraining?
Soms is er korte tijd geen goede balans tussen de inspanningen die je verricht tijdens training en het herstel daarvan. Je lichaam krijgt dan niet voldoende gelegenheid te herstellen. Dit kan komen doordat je teveel getraind hebt. Maar ook andere oorzaken spelen een rol, zoals grote drukte op je werk. Je voelt je dan vaak moe, hebt minder zin om te trainen en het lijkt soms net of je pap in je benen hebt. Ook je prestaties worden minder.

Als je onvoldoende maatregelen neemt, kan overreaching overgaan in overtraining. Helaas weet je pas achteraf of dit daadwerkelijk gebeurd is. Als het herstel langer dan enkele maanden duurt, ben je overtraind. Herstel bij overtraining duurt soms wel enkele jaren en kan je zelfs je sportieve carrière kosten. Onderneem dus tijdig actie!

 Symptomen van overtraining

  • Een minder goed prestatievermogen
  • Geen zin om te trainen
  • Vermoeidheid
  • Concentratieproblemen
  • Een neerslachtige stemming
  • Minder eetlust
  • Slaapproblemen

Hoe kan overtraining behandeld worden?
Herstellen van een overtraining in het sporten kan eigenlijk maar op één manier: rust. Dus minder of anders gaan trainen en/of een andere (niet-competitieve) sport gaan beoefenen. Deze periode kan maanden of zelfs soms jaren in beslag nemen. Wij bij Fysio 0515 kunnen je met raad en daad bijstaan en je goed helpen bij je herstel, om training en rust met elkaar af te stemmen en weer op te bouwen.