Wat is het syndroom van Osgood-Schlatter?

Geplaatst op

De ziekte van Osgood-Schlatter is een veelvoorkomende aandoening bij kinderen die sporten. De ziekte van Osgood-Schlatter heet ook wel osteochondrose en is een overbelasting van de knie en het scheenbeen

De ziekte van Osgood-Schlatter komt voornamelijk voor bij kinderen die in hun groeispurt zitten. Dat betekent bij meisjes tussen de acht en dertien jaar en bij jongens van tien tot vijftien jaar oud.

Oorzaak van de ziekte van Osgood-Schlatter

De oorzaak van de ziekte van Osgood-Schlatter is de groei. In de botten van kinderen zitten groeischijven. Deze groeischijven, ook wel groeikernen genoemd, zijn van kraakbeen en worden langzaam omgezet in bot. De groeikern die net onder de knie zit, kan minder belasting verdragen omdat het zachter is dan het bot. Hierdoor raakt dit gedeelte van de knie snel overbelast. Daarnaast groeien de botten van kinderen sneller dan de spieren en de pezen. Deze komen dan meer op spanning te staan, voornamelijk tijdens het sporten. De spanning leidt ertoe dat de pezen en spieren onder de knieschijf overbelast en ontstoken raken. Bij de ziekte van Osgood-Schlatter ontstaat er een zwelling net onder de knie. Dit is meestal op de plek waar de bovenbeenspier vastzit aan het kniegewricht.

Symptomen van de ziekte van Osgood-Schlatter

De symptomen van de ziekte van Osgood-Schlatter zijn voornamelijk pijn en een opgezette, warme knie. Meestal is slechts één knie aangedaan, maar sommige kinderen hebben klachten aan beide knieën. Fietsen, hardlopen, hurken, traplopen en op de knieën zitten doet vaak pijn.

In een nog niet zo ver gevorderd stadium van de ziekte van Osgood-Schlatter voelt het kind alleen pijn tijdens het sporten, maar in een verder gevorderd stadium blijft de pijn constant aanhouden. De zwelling onder de knie voelt warm aan en is pijnlijk bij aanraking.

Behandeling bij Fysio 0515
Onze fysiotherapeuten kunnen gericht adviseren om rust en inspanning met elkaar af te stemmen. Zij kunnen adviseren over het zo optimaal mogelijk belasten van de knie. In sommige gevallen wordt er voor het tijdelijk intapen van de knie gekozen om zo de pees meer te fixeren aan het onderbeen, deze tape kan ook door de fysiotherapeut worden aangelegd. Verder kan hij de bovenbeenspieren masseren om zo een lagere spanning te weeg te brengen en dus minder trek kracht op de pees. Tevens kan men door middel van rekkingsoefeningen van de bovenbeenspieren de trekkracht op de knie doen verminderen. Met een gerichte training gedurende 3-6 maanden moet elke sporter klachtenvrij te krijgen zijn. Driemaandelijkse controle is raadzaam, zodat relatieve immobiliteit niet onnodig lang behoeft te duren.