Rug

Bij Fysio 0515 zien wij veel mensen met rugklachten. Naast de hieronder beschreven klachten, behandelen wij uiteraard ook andere klachten in deze regio. Door middel van een grondig en nauwkeurig onderzoek stellen onze therapeuten een fysiotherapeutische diagnose. Aan de hand van deze diagnose wordt een behandelplan opgesteld wat aansluit bij uw klachten en belastingsniveau.

Veel voorkomende rugklachten:

Acute lage rugklachten (spit, lumbago)

Een van de meest voorkomende vormen van rugpijn is lage rugpijn, ook vaak spit of lumbago genoemd. Deze pijn schiet plotseling in de onderrug of bilstreek. Het is voor de meeste mensen erg lastig aan te geven waar de rugpijn precies vandaan komt. De oorzaak van dit type rugklachten is onduidelijk; mogelijk ontstaat deze rugpijn door een verkeerde beweging of als gevolg van overbelasting. Zeker is dat rugpijn vaak te maken heeft met de spieren, banden en gewrichten in de rug.

Bij Fysio 0515 kunnen we mensen met dit type rugklachten voorzien van het juiste advies. Vaak kunnen mobiliserende behandelingen helpen om de pijn sneller te doen afnemen. Door middel van aparte rug- en “core stability” oefeningen kan de kans op acute lage rugklachten afnemen.

Hernia

Bij een hernia puilt een tussenwervelschijf in de wervelkolom uit. Door kleine beschadigingen is de schijf vervormd, waardoor hij niet meer netjes tussen de wervels ligt. Vaak gebeurt dit uitpuilen in de lage rug. Door een uitstulpende tussenwervelschijf kunnen zenuwen bekneld raken. Dit geeft pijn in de rug en straalt uit naar een been (in sommige gevallen zelfs naar beide benen). Deze uitstraling voelt vaak als pijn of een verdooft gevoel. Ook kan krachtverlies optreden.

De fysiotherapeuten van Fysio 0515 kunnen helpen om een hernia te herkennen. Ook kunnen zij helpen de klachten te doen verminderen door verschillende behandelingen uit te voeren en oefeningen te adviseren. Wanneer er sprake is van een hernia zal de fysiotherapeut in sommige gevallen in overleg gaan met uw (huis)arts.

Ischias

Met ischias wordt pijn in het verloop van de “nervus ischiadicus” bedoeld. Deze zenuw loopt vanuit de onderrug door de bil naar het been toe. De klachten bij ischias bestaan uit stekende, soms zeurende pijn, welke meestal wordt gevoeld in de bil en uitstraalt naar het been. Vaak is slechts één been getroffen. Pijn aan de ischiaszenuw wordt meestal veroorzaakt door een ontsteking die de zenuw irriteert, door een hernia, door verkrampte bilspieren die de zenuw irriteren of door een verkeerde zithouding.

De mate waarin mensen last hebben van ischias, verschilt per persoon. Bij sommigen is de aandoening qua pijnintensiteit mild en gaat vanzelf over. Anderen hebben ernstige klachten die kunnen leiden tot uitval van been- of voetspieren.

Bij Fysio 0515 kunnen we u voorzien van het juiste advies en de juiste behandeling wanneer het gaat om ischias. Het is van belang om vroeg te beginnen met de therapie zodat de klachten niet verder zullen toenemen.

Wilt u af van uw rugklachten?

Plan direct een afspraak in met Fysio 0515 in Sneek. Voor bijna elke rugklacht hebben wij een uitgebreid behandelplan om u zo snel mogelijk van uw rugklachten af te helpen.

Direct een afspraak maken