Heup en lies

Bij Fysio 0515 zien wij veel mensen met klachten in de heup en lies regio. Naast de hieronder beschreven klachten, behandelen wij uiteraard ook andere klachten in deze regio. Door middel van een grondig en nauwkeurig onderzoek stellen onze therapeuten een fysiotherapeutische diagnose. Aan de hand van deze diagnose wordt een behandelplan opgesteld wat aansluit bij uw klachten en belastingsniveau.

Veel voorkomende heup- en liesklachten:

Liesklachten

Bij een sport als voetbal wordt de liesregio flink belast. Tijdens het voetballen worden er veel bewegingen gemaakt waarbij het standbeen wordt gedraaid en het vrije been een beweging naar binnen maakt. Dat gebeurt vaak in combinatie met een buigbeweging van de heup, zoals bij het trappen van de bal. De spieren van de buik en het bovenbeen trekken op dat moment samen. Wanneer tegelijkertijd op het standbeen gedraaid wordt, zoals bij de explosieve draai- en kapbewegingen, moeten de liespieren regelmatig veel kracht leveren. Dat geldt ook voor de rompspieren. Op die manier kan overbelasting optreden van (de aanhechting van) een of meerdere spieren in de liesstreek. Functiestoornissen (van de wervelkolom, SI-gewrichten en/of onderste extremiteiten) of onvoldoende getraindheid van de bovenbeenspieren of de rompspieren kunnen bij het ontstaan van een liesblessure ook een rol spelen.

Uiteraard kunnen ook tijdens andere sporten waarbij soortgelijke bewegingen worden gemaakt dergelijke blessures ontstaan.

Voor een snel herstel, en om terugkomende klachten te voorkomen, is het belangrijk dat de daadwerkelijke oorzaak van de liesblessure wordt achterhaald. Vaak ontstaan de klachten als gevolg van overbelasting van de adductoren, maar liespijn kan ook door veel andere afwijkingen worden veroorzaakt. De fysiotherapeuten van Fysio 0515 onderzoeken tijdens de intake wat er aan de hand is. Vaak worden sportfysiotherapie en/of manuele therapie ingezet om van de klachten af te komen.

Ischias

Met ischias wordt pijn in het verloop van de “nervus ischiadicus” bedoeld. Deze zenuw loopt vanuit de onderrug door de bil naar het been toe. De klachten bij ischias bestaan uit stekende, soms zeurende pijn, welke meestal wordt gevoeld in de bil en uitstraalt naar het been. Vaak is slechts één been getroffen. Pijn aan de ischiaszenuw wordt meestal veroorzaakt door een ontsteking die de zenuw irriteert, door een hernia, door verkrampte bilspieren die de zenuw irriteren of door een verkeerde zithouding.

De mate waarin mensen last hebben van ischias, verschilt per persoon. Bij sommigen is de aandoening qua pijnintensiteit mild en gaat vanzelf over. Anderen hebben ernstige klachten die kunnen leiden tot uitval van been- of voetspieren.

Bij Fysio 0515 kunnen we u voorzien van het juiste advies en de juiste behandeling wanneer het gaat om ischias. Het is van belang om vroeg te beginnen met de therapie zodat de klachten niet verder zullen toenemen.

Pijnlijke bilspieren

De bilspieren zijn een stel krachtige spieren welke betrokken zijn bij de bewegingen van de heup. Ze worden vooral belast bij het afzetten van het been naar achteren toe. Deze beweging komt bij veel activiteiten voor. Hierdoor komt het nogal eens voor dat er klachten optreden in deze spiergroep bestaande uit o.a. de gluteus groep en de piriformus.

Aan de zijkant van het bovenbeen ter hoogte van het heupgewricht zit een uitstekend bot, de trochantor. Hier zijn spieren vanuit de rug en bil verbonden met het been. Het is een belangrijk kruispunt, waarbij spieren en pezen op verschillende niveaus langs elkaar bewegen. Hier kunnen zich verschillende problemen voordoen.

Vaak zijn deze problemen goed te behandelen door middel van fysiotherapie. Bij Fysio 0515 onderzoeken onze fysiotherapeuten wat de oorzaak van de klachten is en wordt een behandelplan opgesteld om van de klachten af te komen.

Wilt u af van de klachten in uw heup en/of lies?

Plan direct een afspraak in met Fysio 0515 in Sneek. Voor bijna elke klacht in de heup of lies hebben wij een uitgebreid behandelplan om u zo snel mogelijk van uw klachten af te helpen.

Direct een afspraak maken